Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Har prøvd ut en ny rett til lørdagsmiddag. En slags Italiensk lapskaus kan man kanskje kalle det? Jeg trikset og mikset litt med oppskriften. Brukte "krossade tomater med örter" og tilsatte i tillegg frisk oregano. Brukte bønner i tomatsaus, og silte ut mesteparten av tomatsausen. Det vil sikkert være godt med stekt karbonadedeig evt. kjøttpølser til retten også. Vi laget maismuffins i dag, men det er kanskje like godt med grovt knekkebrød eller noe slikt.
Zupa Casalinga
4-6 personer
2 ss olivenolje
1 løk, grovt hakket
3 gulrøtter
en bit kålrot, ca 200 g
1-2 neper, ca 200 g
1 boks hermetiske tomater
1 ss tomatpuré
en håndfull blandede urter (f.eks rosmarin, timian og persille)
1 ts tørket oregano
salt og nykvernet pepper
1,5 l buljong, helst grønnsakbuljong
50 g små makaroni
1 boks røde eller hvite bønner
en håndfull persille, pynt
fersk revet parmesan, til servering - Varm oljen i suppekjelen. Tilsett løk og fres under omrøring til den er blank og myk, ca. 5 min.
- Rens og skrell grønnsakene og skjær dem i biter. Ha dem i suppekjelen sammen med hermetiske tomater, tomatpuré, friske urter og oregano. Tilsett buljong eller vann og kok opp. Krydre med litt salt og pepper og la suppen småkoke i ca. 20 min eller til grønnsakene er nesten møre.
- Tilsett pasta og la bønnene koke opp igjen. La suppen småkoke i 5 min, rør ofte. Suppen er ferdig når pastaen er al dente, mør men fremdeles fast.
- Smak til suppen med salt og pepper. Tilsett persille og server suppen rykende varm i rause suppeboller. Sett en stor bolle fersk revet parmesan på bordet og la hver enkelt forsyne seg selv.
Maismuffins
12 muffins
5 dl maiskorn
150 g smør
2 egg
2 dl kulturmelk
3 dl hvetemel
3 dl polentagryn
2 ts bakepulver
½ ts salt
Sett ovnen på 175 grader. Bland maiskorn med el kokende vann. Blad mykt smør, egg og skummet kulturmelk. Bland i sammen de tørre ingrediensene og rør deretter ned dette i maisrøren. Bruk ikke miksmaster, da maiskornene skal være hele. Fordel røren i muffinsformer. Stek midt i ovnen i 25 min.