Vis enkelt innlegg
Gammel 07-10-07, 23:33   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

GUD så glad jeg er for at jeg ikke er gift med deg.

Jeg hadde trillet.

Med mannen min tenker jeg vi sier. Jeg har faktisk selv gått ned i vekt etter at vi begynte å lage mer hjemmelaget og god mat fra bunn av. Godissuget er så og si borte, og matlysten økt. Tidligere hadde jeg lite matlyst, men mye godislyst.

I dag ble mannen min inspirert av en bakebok kjøpt i Sverige. Han har satt en hevedeig/surdeig til et brød som skal bakes ut om noen dager, og laget levain som er en blanding med rosiner, sukker, honning og vann. Det skal visstnok ende opp som gjær til brød etter en ukes tid. Daglig risting av krukken er påkrevd.

Levain:

Surdeig:

*to be continued*

En svensk brødoppskrift måtte prøves ut i dag. Det smakte veldig godt, typisk svensk brød egentlig, med litt søt smak. Det står at det er lett og luftig, jeg synes det var middels tungt, og litt marsipanaktig i konsistensen. Spennende å prøve ut noe nytt. Beklager på det sterkeste at jeg er håpløst elendig på å oversette fra svensk. Bare si i fra hvis noe er uklart.

Laputabrød

Dette malmøbrødet er lett og luftig, det holder seg saftig lenge.

4 små brød

DAG1

SKÅLLNING
250g fint rugmel (vi brukte fint sammalt rug)
30 g havsalt
500g vann (5 dl)

DAG2

RASKDEIG
50g gjær
125 g vann (1 ¼ dl)
400 g siktet rugmel

Tillaging
600g siktet rugmel
600 g hvetemel
375 g vann (3 2/3 dl )
150g solsikkeolje (1 ½ dl
210 g lys sirup

50 g smør til pensling

DAG 1
SKÅLLNING
Vei mel og salt i i en bolle. Kok opp vannet i en kasserolle og slå det kokende over melet. Arbeid deigen glatt med sleiv og dekk over med plastfolie. La deigen modne over natten.

DAG 2
RASKDEIG
Løs opp gjær i vannet, tilsett mel og skållning. Kna blandingen i 5 min. Dekk over med plastfilm og la heve i 60 min.

Tillaging:

• Til raskdeigen tilsettes melsortene, vann, olje og sirup. Kna deigen elastisk på lav hastighet i 15 min. Deig med siktet rugmel skal ikke arbeides med for lenge.
  • Legg deigen i en lett innoljet plastdunk med lokk, la hvile i 60 min. Elt sammen deigen etter halvgått tid.
  • Legg deigen på et lett melet arbeidsbord og del i fire like store deler. Form til fire runde boller og dekk til med kjøkkenhåndkle. La hvile i 5. min.
  • Slå sammen bollene til fire korte brød. Smør en liten langpanne med mykt smør, pensle brødet meds mør og sett dem i langpannen. Stikk brødene med gaffel. Sikt over litt hvetemel.
  • Dekk til med kjøkkenhåndkle og la heve til dobbel størrelse i ca 45 min.
  • Sett ovnen på 250 grader.
  • Sett inn brødene i ovnen og sprut på vann med en spruteflaske.
  • Senk temperaturen til 200 grader etter 5 min. Etter ytterligere 10 min, luft ovnen ved å åpne ovnsdøra.
  • Bak brødene i totalt 55-60 min. Kontroller at brødene er ferdige med et steketermometer (98grader).
  • Ta ut langpannen av ovnen, del brødene og la de kjølne på rist.
Passer fint å fryse i plastpose.

Sist redigert av Irma : 08-10-07 kl 00:00.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat