Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Men hvor mange barnehagebarn er det egentlig som driver og spiser på mattene fortsatt? Ingen av mine jenter har spist på gulvmattene etter at de ble 7–8 måneder, og det er jo spising på mattene som er farlig, ikke leking på dem. Jeg har ingen betenkeligheter med å la ettåringen min leke på vår Airex-matte nå, etter at hun absolutt har sluttet å spise på liggeunderlagene sine.
Kan det rett og slett hende at de ansatte i barnehagen bruker hodet, vurderer den faktiske risikoen og konkluderer med at ingen av barna er i fare når de bruker mattene?
Jeg synes godt du kan høre med dem om konklusjonene de har kommet frem til, men jeg tror ikke du kan (og syns ikke at du bør) kreve noe.
Når et produkt faktisk inneholder stoffer som kan påvirke mitt barns evne til selv å få barn syns jeg faktisk at jeg kan kreve noe. Når produsenten selv skriver at de er uegnet for barn under 3 år sier vel det sitt? De har ikke mulighet i barnehagen til å hindre konstant at et barn suger eller får i seg stoffene. Men det er vel lettere å godta ting man ikke ser enn feks at et barn slår seg på en skarp kant eller setter noe i halsen. Dette er ting som kan gi langsiktige skader. Jeg henger meg ikke opp i hva folk gjør i sitt hjem. Men dette er en barnehage for alle, og da bør man tenke forebygging. Når statens helsetilsyn advarer bør man vel ikke lukke øynene og si.. jaja det går nok bra..
|