Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-07, 14:19   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introvert og ekstrovert

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nettopp. Jeg er veldig introvert, men det varierer jo sterkt hvor menneskefiendtlig jeg er.

Det varierer også litt med menneskene, ikke sant?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men det går an å forandre personlighet, ikke sant? Jeg mener jeg har gått fra å være introvert da jeg var veldig lita, til å være ekstremt ekstrovert mesteparten av mitt liv, mens jeg de siste tre-fire årene har blitt veldig introvert.

Slik jeg har lært det, så er personlighetstype medfødt og endrer seg ikke. Men man kan oppføre seg som en annen type enn det man er, i kortere eller lengre tid (siden det er snakk om preferanser) (jeg emulerer for eksempel NT såpass bra at jeg stadig overrasker ved å insistere på at jeg faktisk er F ), og hvordan personligheten "arter seg" hos den enkelte kan jo også variere og endre seg med tiden. Kanskje du egentlig er en sjenert ekstrovert, eller kanskje du egentlig er introvert, men "tvang" deg selv til å oppføre deg som ekstrovert lenge, fordi det ble forventet av deg - eller kanskje teorien er feil og du har skiftet type (de lærde strides naturligvis her som ellers).

Jeg har forresten en interessant bok innenfor teorien som blant annet handler om hvordan ulike typer reagerer under stress/press, og om hvordan sterkt stress kan gjøre at man slår om i et slags vrengebilde/skyggebilde og oppføre seg som en veldig ubalansert og umoden utgave av den "motsatte" typen sin (i mitt tilfelle, siden jeg er INFJ, vil det si en ekstrem/ubalansert ESTP). Den boken var nesten enda mer aha-opplysende enn Please Understand Me, som er en mer grunnleggende bok om teorien.