Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-07, 14:30   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introvert og ekstrovert

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

En annen sånn introvert/ekstrovert-greie er at introverter tenker først og snakker etterpå, mens ekstroverter tenker mens de snakker, eller tenker ved å snakke. Men hvis du har å gjøre med en introvert som tenker både mye og fort, er det ikke nødvendigvis så lett å merke forskjellen.

Det er ikke helt riktig etter teorien, men man må være adskillig mer typeteknisk detaljert for å si noe om dette. Det dreier seg om de ulike "funksjonene" teorien beskriver, og hvordan de seksten personlighetstypene bruker dem. Funksjonene er Sensing, iNtuition, Thinking, Feeling, Judging og Perceiving, og alle gjør alle disse tingene, men det varierer for det første hva man gjør mest av/er flinkest til, og for det andre varierer det om man gjør det "utadrettet" eller "innadrettet". Introverte har alltid sin primærfunksjon (favorittfunksjon) "innadrettet" og sekundærfunksjonen "utadrettet", mens hos ekstroverte er det omvendt-

INFJ (og INTJ også, Toffen) har N som primærfunksjon og T som sekundær - noe som betyr at tenkingen er utadrettet. Utadrettet tenking høres kanskje merkelig ut, men det er å tenke (det vil i denne sammenhengen si å ta beslutninger på rasjonelt grunnlag) ved å snakke (eller skrive) - jeg gjør det i veldig stor grad; jeg kommer ofte frem til hva jeg egentlig mener mens jeg formulerer meg, eller til og med mens jeg diskuterer. Mens for eksempel INTP har T som sin primærfunksjon, så den er dermed innadrettet - det betyr at de i større grad tenker ferdig før de formulerer seg (og dermed at de oppfatter andres formuleringer mer som endelige, absolutte uttalelser enn som foreløbige utkast :erfaren: ).

Det høres sikkert litt hokuspokus og astrologiaktig ut, men det er veldig interessant og mye av det har helt klart noe for seg sånn når det gjelder praktisk nytte.