Sv: Re: Sv: Introvert og ekstrovert
Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.
Oh, det går ann med en kombinasjon altså, dette er veldig typisk meg.
Nå er jeg sjenert også da, det spiller vel også litt inn, hvis det er fremmede der er jeg helt klart mest stille, inntil det kommer opp noe jeg har tenkt gjennom på forhånd. Mens med de nærmeste kan jeg diskutere mer og komme på nye momenter mens jeg snakker.
Nettopp, det er en veldig god illustrasjon av hva "preferanse" betyr. Hvis du er sjenert, kan du føle deg ille tilpass i en sosial setting og dermed ikke greie eller ønske å oppføre deg slik du egentlig er mest komfortabel med. Preferansene beskriver hvordan man er og oppfører seg når man er avbalansert og mentalt stabil og frisk, ikke hvordan man oppfører seg under press og i utypiske og stressende situasjoner (eller hvis man har psykiske problemer). Når du er i en situasjon du er trygg på, kan du derimot "være deg selv" og følge dine egne preferanser.
Og naturligvis finnes det situasjoner der man ønsker å (eller må) oppføre seg "atypisk" - at man må snakke til en forsamling selv om man foretrekker å sitte alene og skrive, eller at man må jobbe alene på et prosjekt selv om man foretrekker å samarbeide. Introverte er ikke ute av stand til å "ekstrovertere", og folk som foretrekker å "tenke høyt" greier også fint å tenke inne i seg fra tid til annen.