Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-07, 22:09   #2
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Om å vise empati for barnet sitt

Jeg synes det er en naturlig del av læringen at de skjønner at de kan slå seg om de turner, herjer og klatrer sånn som våre 4-åringer gjør.

Slår de seg ordentlig, så er det jo ikke vanskelig å fremkalle den empatien som trengs (da kommer den jo automatisk).
Er det et lite dunk, så får 4-åringen beskjed om å reise seg igjen (og gjerne med en forklaring om hvilken av hans handlinger som førte til at han slo seg). Det samme gjør lillesøster på 1 år. Og jeg merker tydelig at hun ikke lenger må sjekke med meg om hun skal gråte fordi hun dunket seg eller ikke. Slår hun seg, så gråter hun - var det bare en liten dunk, så fortsetter hun i samme tralten.

Barn som trenger din bekreftelse på at de "bør" gråte fordi de har dunket seg, skal kanskje ikke få den bekrefelsen...

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat