Sv: Ditt beste barndomsminne?
Somrene hos besteforeldrene mine er de beste minnene jeg har. Jeg pleide å være alene på besøk hos besteforeldrene på morssiden. De hadde gård med sauer, og det var stor stas å være med på å stelle dyrene. Toppen av glede var å gi kopplammene melk på flaske. Bestemor hadde alltid tid, og var så omsorgsfull så det halve hadde vært nok. Jeg fikk sove sammen med henne, og bestefar ble kastet på gjesterommet. Vi ba kveldsbønn og sang nattasang, og det var så koselig. Bestefar var en lun og god bestefar, full av kunnskap om alt mulig. Det var koselig å sitte og høre på han fortelle om gamle dager, og det var morsomt å spille spørrespill med han, han kunne så mye rart.
Og når vi dro fikk vi alltid en penge i hånda (100 kroner som for oss var en hel formue), og bestemor gråt når vi dro, for det var lenge til neste gang vi kunne sees. Vi bodde 50 mil unna, og kom på besøk 1-2 ganger per år. Jeg gråt mine modige tårer jeg også, for jeg visste jeg kom til å savne dem inderlig.
Besteforeldrene på farsiden besøkte vi gjerne etterpå, der pleide jeg ikke være alene. Men det er gode minner derfra også. Bestefar hadde fiskebåt, og vi pleide å dra ut på kvelden for å fiske. Vi hadde med oss niste og kakao, og det var stor stas å få være med sent om kvelden ut med båten. Vi pleide å få masse fisk, og for oss innlandskrabber var dette veldig morsomt. Vi lærte mye også, jeg er idag en kløpper til å filetere fisk, feks, fordi det lærte jeg av bestefar.
Jeg er heldig, for jeg har min bestemor på farsiden ennå, og vi koser oss sammen med minner om somrene når vi barna var små.
|