Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Så du tror at dette er holdninger som er "vanlige" i Norge i dag, og som kommer til uttrykk på nett? Du tror ikke det er et fåtall som markerer seg veldig sterkt?
Selv vet jeg ikke helt hva jeg tror. Hadde jeg vært mørkhudet selv hadde jeg sikkert "tatt det mer på pulsen", men som hvit småbarnsmor merker jeg absolutt null til rasisme rundt meg. Jeg leser at det er en del sammenstøt i byen (men jeg er aldri ute og raver dritings klokken 02.00, så jeg aner ikke om dette er gjengangere eller et generelt problem)
Det er det som gjør det så vanskelig for meg å si også, jeg kjenner jo ikke noe av dette på kroppen. Som en Pakistans barndomsvenninne av meg sa, en ting er å være antirasist, nordmann og støtte opp om det. En annen ting er å være "hun pakistanske" i alle situasjoner og over alt man beveger seg. Man kan på mange måter aldri legge det fra seg og bare være en person. (Dette var kanskje dårlig vidreformidlet av meg, men men.) Jeg forstår hvertfall godt hva hun mener, for jeg blir en i mengden, med meninger og en bakgrunn ingen ser, eller tror de ser.
Så det jeg skrev var i beste fall et forsøk på synsing, slike episoder som den der hun høyre politikeren "gikk i fella" avslørte kanskje litt av det jeg sikter til? Selv om det var et stykke fra de værste uttalelsene jeg leser på VG og Dagbladet.
|