Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?
Jeg syns jeg møter rasister stadig vekk, jeg. Veldig ofte når jeg kjører drosje, for eksempel. (Hva er det med drosjesjåfører og trangen til å snakke frittalende om innvandring, fordeling av sosiale goder og andre folks anliggender til vilt fremmede. Hvorfor kan så få av dem klare seg med å snakke om været?! :kjører mye drosje og har dårlig erfaring med drosjesjåfører: )
I Trondheim finnes det knapt innvandrere fra Afrika eller Asia, og de få som er her er oftere akademikere enn renholdere og drosjesjåfører. Jeg er ganske sikker på at de som er her merker hverdagsrasismen godt, men siden det er så få mørkhudede innvandrere i Trondheim og de ikke er et vanlig innslag i bybildet, slik som i Oslo, blir vi andre spart for en hel del av de rasistiske uttalelsene som jeg synes jeg hører stadig vekk når jeg er i Oslo.
Det vi derimot har plenty av her er østeuropere, og de får gjennomgå så det holder. Og det som er skremmende er at det virker som det nesten er stuerent å omtale disse i rasistiske vendinger. Man kan som kjent ikke snakke om "svartinger" eller "gulinger" uten at dannede mennesker reagerer i større eller mindre grad – heldigvis, men det er visst helt akseptert å si at polakkene i Trondheim er her "fordi de er mer opptatt av å tjene penger enn av å tilbringe tid med familien", at "de slurper kontantstøtte og barnetrygd med sugerør fra statskassen" og at "alle østeuropeere snylter til seg sosialstøtte når de får sjansen". Hvor er forskjellen på slike uttalelser og på det å si at "alle negre er voldsforbrytere"? Er det liksom bedre og mer legitimt å rakke ned på folk og stemple dem som gruppe bare fordi de ikke er av en annen hudfarge?
Jeg syns hverdagsrasisme er et kjempeproblem i dette landet, og jeg har allverdens sympati med folk fra annen kultur, et annet land eller med annen hudfarge, som må omgås og blir utsatt for idioter hver eneste dag.
|