Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?
Opprinnelig lagt inn av bønna, her.
ok. Men da er vel du også en rasist, som ikke ønsker å bo i innvandrerområder Neida. Men det føles litt sånn; at man er rasist bare man ønsker å bo i et rolig område med mest lyse nordmenn som meg selv.
Opprinnelig lagt inn av bønna, her.
La meg reformulere, da: Jeg øsnker å bo i et område hvor hoveddelen av befolkningen har lik kultur og likt språk som meg selv. Er det også rasistisk???
Burde kanskje brukt ordet fremmedkulturelle istedetfor mørkhudede; men ofte så er det det samme.
Men å bruke oredet fremmedkulturell ville vel fortsatt ha gjordt meg til en rasist
Du har jo allerede nevnt "lyse nordmenn" og da er skaden gjort i mitt hode, og det er vanskelig å skille ut kulturargumentet for seg. Beklager. Hudfargeforskjell og kulturforskjell er to ganske forskjellige ting. Dersom man klarer å skrive at man ønsker å bo i et rolig område med lyse nordmenn har man etter min mening helt klart rasistiske tendenser, eller så er man ufattelig klønete kommunikasjonsmessig. Det er heldigvis sjelden jeg hører slike utsagn. De fleste som bruker kulturargumentet for å synliggjøre problemer, slenger i det minste på en "men adopterte er helt greit" for å ikke gi inntrykk av at det hudfargen det dreier seg om.
Det fasinerer meg litt at man stadig prater om "hoveddelen av befolkningen" slik du gjør bønna, i tillegg til utsagn som "muslimene som kommer til å ta over" og lignende. Man tar da utgangspunkt i at vi i Norge har en stor andel av befolkninger med annen kulturell ballast. 8,9% av norges befolkning har innvandrerbakgrunn, og nesten halvparten av disse kommer fra Europa, altså ikke såkalt fremmedkulturelle. Det er ytterst få steder i dette landet hvor flertallet av befolkningen har annen etnisk eller kulturell bakgrunn - så hvorfor ta utgangspunkt i det? Jeg har selv vokst opp med å gå i en klasse med ca 40% innvandrere (snarere unntaket enn regelen altså), og har gode erfaringer med det. Jeg håper at det har bidratt til at jeg har blitt mer tolerant, og at jeg setter pris på andre kulturers kvaliteter. Jeg gidder ikke irritere meg over at enkelte ikke spiser salami og pølser av svin, noe jeg har forstått kan være ganske krevende å akseptere for enkelte.
For meg er ikke ordet fremmedkulturell rasistisk motivert. Jeg synes kanskje det begynner å bli litt snodig å bruke det, for meg er f.eks Islam og muslimer ikke noe fremmed lenger. Heldigvis. Ordet fremmed synes jeg er litt malplassert og unødvendig avstandsskapende. Jeg bruker derfor ikke begrepet så ofte selv.