Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Et par oppskrifter til imens jeg er i gang. Brokkoligrateng passer nok til det meste av kjøtt vil jeg tro.
Brokkoligrateng
4 personer
1 time
2 buketter brokkoli, ca 600 g
salt
2 egg
4 ss kremost
4 ss hvit geitost eller fetaost 60 g
litt olivenolje
Kok brokkolien i lettsaltet vann i ca et kvarter til den er helt mør. Rør egg og kremost sammen i en bolle. Skjær deretter den kokte brokkolien i stykker og ha den i sammen med smuldret geitost eller fetaost. Hell massen over i en liten form som er smurt med olje, evt. flere små. Stek retten i vannbad i ovnen på 190 grader i 30-40 min til den er fast og god. Avkjøl den lett.

Denne retten var jeg ikke helt fornøyd med. Muligens fordi jeg ikke er spesielt fan av kokosmelkretter, dessuten er jeg ikke så glad i hvit ris. Vi glemte å fjerne stilkene fra spinaten, det skal vi nok gjøre hvis vi prøver retten igjen.
Kyllingkarri fra Goa
35 min
2 ss vegetabilsk olje
500 g kyllingfilét i biter
2 løk, hakket
2 grønne chili i skiver
2 ts gurkemeie
2 ts malt koriander
1 ½ dl kokosmelk
6 ss vann
300 g spinat, tykke stilker fjernet og bladene finhakket
saften av 1 sitron
salt og nykvernet sort pepper
en håndfull friske korianderblader
- Varm en wok, tilsett oljen, legg i halvparten av kyllingbitene og røre stek dem i 3-4 min til de er lett brunet. Ta dem opp av woken med en hullsleiv, la dem renne av på kjøkkenpapir og sett dem til side. Gjør det samme med resten av kyllingkjøttet.
- Legg løken i woken og rørestek i 3 min, tilsett hvitløk og chili og rørestek i 30 sek. Rør inn gurkemeie og malt koriander og fres det i 30 sek over middels varme.
- Hell i kokosmelk og vann og rør inn spinaten og de stekte kyllingbitene. Kok opp, skru ned varmen og la det småkoke i 2-3 min. Rør inn sitronsaft og litt mer vann hvis karrien virker for tørr. Smak til med salt og pepper og server retten garnert med korianderblader.