Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-07, 19:57   #141
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Azi, jeg blir helt rystet av det du forteller, men dessverre ikke overrasket.

Jeg kan ikke si at jeg ser så mye til rassisme her hvor vi bor, men jeg regner med at det finnes her og.
Det er ikke så mangen barn med invandrerbakgrunn på skolen her, men jeg føler at de som går der blir tatt godt i mot. Datteren min hadde en klassevenninne i fjor som kom fra Afrika og vi hadde henne ofte på besøk. Hun var utrolig høflig av seg, og stille og rolig, men vi fant fort ut av at hun stjal mens hun var her. Mannen min var veldig rask med å plassere skylden på det faktum at hun var mørkhudet og at de ikke kunne annet enn å stjele, mens jeg måtte jo finne ut av hvorfor hun gjorde det.
Noen dager etter stod det en artikkel i avisen om denne stakkars familien med syv barn som ikke hadde annet å leve av enn de få kronene moren tjente ved å vaske på deltid. Det sier seg jo selv at med syv barn så har man ikke nok til å få det til å gå rundt. Faren studerte medisin, moren jobbet deltid og hadde syv barn å ta seg av. Det var dårlig kommunikasjon mellom sosialkontorene fra der de hadde flyttet fra, og det lokale her som gjorde at de var uten stønader i nesten ett år.
Jeg tok en prat med datteren og sa at jeg kunne ikke tolerere stjeling, og fortalte hvor dumt det var å stjele. Jeg sa at vi mer enn gjerne ville hjelpe dem, men at det var så mye bedre om hun spurte oss dersom hun trengte noe enn at hun stjal det.
Jeg snakket med noen andre av foreldrene i klassen, og vi hadde en liten innsamlingsaksjon. 4000 kroner, møbler, klær, og masse matvarer samlet vi inn. Tror jeg aldri har sett noen så takknemlig som moren ble når hun fikk så mye hjelp. De hadde jo ikke engang bedt om hjelp, for de ville bevise at de ikke kom her til landet for å snylte på noen.

Jeg synes egentlig denne historien er så fin for selv om datteren stjal fra oss og noen andre i klassen, så var det pga at hun ville hjelpe familien sin. DEt finnes ingen unnskyldning for å stjele, så i stedet for å forhåndsdømme dem så finner man gjerne en grunn dersom man prøver å bli bedre kjent med dem.