Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-06, 11:08   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

I forhold til mine preferanser og de menn jeg kjenner og beundrer så er både du og Sand helt på jordet. Jeg vet ikke helt hvilken del av media du sikter til, men jeg syns mange norske menn som frekventerer mediene er gode rollemodeller som viser mange sider av seg selv. Det gjelder personligheter fra kulturliv, politikk, forskermiljøer og andre offentlige personer. Å si at bare homoer er myke menn regner jeg med at du gjør for å sette problemstillingen på spissen, det er noe som jeg normalt ville blitt uhyre provosert av, men sånn jeg kjenner deg så regner jeg med at du skriver det for å skape debatt og ikke så mye fordi du mener det. Hvis jeg tar feil så syns jeg du skal skamme deg. Veldig.

Jeg tror det norske samfunnet i dag har menn, kvinner og barn som er mer likverdige enn på 60-tallet som du referer til. Du skriver at menn hadde større respekt på denne tiden, og det tror jeg du har helt rett i. Etter mitt syn var dette en respekt som gikk på bekostning av både barns og kvinners frihet og som delvis var forankret i frykt og delvis i gamle konvensjoner om mannen som familiens overhode. Jeg tror fullt og fast at både menn og kvinner er mer tjent med et likverdig forhold som er bygget på gjensidig kameratskap og respekt. Dette har jeg både lest masse om og diskutert mye så dette er ikke bare min mening eller noe jeg tar ut av luften. Selv om familien var mer stabil på 50-60 tallet, så er det ikke dermed sagt at folk hadde det bedre i ekteskapene sine enn nå. Mange bet i seg årevis som ektemann/hustru der de mistrivdes, kun fordi det var sosialt uakseptabelt å skille seg. Dette gjelder både menn og kvinner.

Når det gjelder Vebjørn Sand så skjønner jeg som vanlig svært lite av hva han egentlig mener. Nå har jeg lest artikkelen flere ganger, og jeg får med meg at menn har voldelige forbilder og egosentrerte. Vel, det er ikke min oppfatning av menn rundt meg, selv om jeg selvsagt kjenner 1 eller 2 sånne. Jeg syns Sand undervurderer menn og kvinner ved å sette dem i hver sin bås. Denne mannen blir bare mer og mer useriøs og spekulativ. Jeg tror han er villig til å uttale hva som helst for å få medieoppslag.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat