Sv: Bursdag og dyr
Storesøster er allergisk mot katt, og vi har full oversikt over hvem i klassen hennes som har katt. Når hun blir invitert i bursdagsselskap til noen som har katt så tar de hensyn og fjerner katten mens selskapet varer. Hun må også ta allergimedisin på forhånd, og det har alltid gått bra. Tror egentlig jeg hadde blitt ganske paff om noen hadde nektet å fjerne katten de timene selskapet varte dersom jeg hadde spurt om det. Men vi pleier alltid å avtale slikt på forhånd slik at vi vet at katten er vekke når vi kommer.
Jeg mener også at det er vårt ansvar å sjekke på forhånd om folk har katt. Kommer vi til et bursdagsbesøk og det viser seg at vedkommende har katt så kan vi jo spørre fint om det er mulig at katten er ute mens besøket er der, men vi kan absolutt ikke forvente det.
Lillesøster er allergisk mot melk, og jeg tror ikke det blir noe problem når hun begynner å gå i bursdagsbesøk. Jeg kommer egentlig ikke til å forvente at alt skal være melkefritt i besøkene, men jeg regner med at jeg sikkert kommer til å bake en melkefri kake og ta med og så be de voksne om å passe på at hun ikke spiser noe med melk i.