Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Jeg tror bina har rett i at det er mange som tråkker over sine egne grenser mellom hva som er akseptabelt og hva som er vold i heftige situasjoner og i sinne. (Det er også helt åpenbart at det er en gråsone der.) Jeg har gjort det selv et par ganger, og skammer meg like mye hver gang. Men jeg vil ikke være sånn, jeg vil ikke bruke det virkemidlet, og etter alt å dømme virker det også mye dårligere enn en rolig og sindig og ikke-fysisk eller i hvert fall ikke smertefull metode. Det skal ikke være lov, det skal ikke være akseptabelt. Den voksne skal innse at det er et overtramp og maktmisbruk, og ikke lulle seg inn i «det gikk bra med meg»- og «hva annet kunne jeg gjøre»-tanker.
På den måten mener jeg det er spiller en svært stor rolle om en forelder som har slått/kløpet/lugget/tatt for hardt i armen har dårlig samvittighet eller ikke.
Ja, samvittigheten er jo det som sier om vi som foreldre gjør dette igjen og igjen, eller om vi bare gjør det i de ekstreme tilfellene hvor det føles som siste utvei.
|