Vis enkelt innlegg
Gammel 30-10-07, 12:13   #9
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattige

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg også har en tendens til å prioritere etisk handel fremfor annet, men det er bare personlig føleri fra min side. Jeg opplever det som en mer direkte hjelp, får på en måte "bilder i hodet" at de jeg støtter. Og dette tror jeg er veldig vanlig, hvorfor skulle man ellers ha "fadderbarn" og få julekort i masse veledige organisasjoner når sannheten er at pengene man gir går til brønnbygging? Folk liker bedre å se på bildet av en søt unge og si: "Ja, det er der pengene mine går." heller enn å se på bildet av en brønn. Selv om rent vann kan berge mange fler barn enn ekslusiv hjelp til ett barn.

Men rent rasjonelt sett tror jeg ikke du kommer utenom at miljø er veldig kritisk for alle her på jorden, men spesielt de fattige. De er de som kommer til å ryke aller først. Og ved å støtte miljøsaker, støtter du alle fattige i hele verden, ikke bare de "få" du når med etisk handel.

Neida, jeg er ikke uenig med deg. Det er personlig føleri, og verken mer eller mindre.

Og litt av mitt personlige føleri går på at miljø ofte koker ned til vårt lokale miljø. Og da er jeg ikke så sikker på om det egentlig hjelper noen. F.eks. at man kjøper lokalt produserte varer som er transportert minst mulig - joda, vi reduserer noen utslipp - kanskje. Men det vi i hvertfall gjør er å støtte lokalt næringsliv - som også er bra! Men... kanskje går det på bekostning av noen andre, det også.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat