Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?
Jeg synes det er et litt vanskelig spørsmål. På den ene siden fortjener en av våre aller største forfattere å merkes med sin egen plass, på den andre siden kan det være at tiden ikke er inne helt enda. Liker veldig godt ideen om å kalle opp en plass eller vei etter en av de fiktive romanfigurene.
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
Det er på sin plass å kritisere Hamsun for hans standpunkter, men hvor mye vekt skal man tilegne sympatiene til en mann i Hamsuns tilstand? Han var nesten 81 år gammel da krigen startet, og ble også rammet av flere hjerneslag under krigen. Jeg synes vi skal vise storsinn og la forfatterskapet til en av Norges største forfattere telle mer enn en gammel manns politiske sympatier.
Det er litt tilfeldig at det er Nebbia sitt sitat jeg bruker her, men jeg synes ikke nazisme skal unnskyldes med at det er gale/gamle/syke mennesker. Det er en ideologi som mange støttet. At tiden er annerledes nå enn for 60-90 år siden er jeg selvsagt glad for, og mange var nok preget av sin tid.
Hamsuns holdninger og handlinger under krigen skal ikke glemmes eller unnskyldes, men forfatterskapet fortjener å huskes og æres.