Sv: Rasisme i praksis
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Uenig. Akkurat dette er jo problemet med "hverdagsrasisme", det er i praksis umulig å vite om det faktisk foreligger rasisme eller om det er noe annet som ligger bak. Og jeg synes (men det er min personlige mening) at man skal ikke behandle folk dårlig - uansett.
Og i dette konkrete tilfellet mener jeg at det hadde vært like greit å si ifra der og da at: "Jeg synes det er utrolig dårlig kundebehdling dere har her. Jeg har flere ganger byttet uten byttekort eller kvittering." Jeg kan rett og slett ikke forstå at det å spekulere i hva bakgrunnen for den dårlige behandlingen bidrar med noe positivt for noen?
Man skal ikke godta dårlig behandling! Punktum. Det har ikke med hudfarge eller religion eller noe å gjøre. Å spekulere i årsak og skylde på hudfarge eller religion eller hva som helst bidrar kun til å øke forskjellene mellom mennesker med ulik hudfarge, religion osv. Alle skal behandles likt uansett! Jeg tror det er det som er viktig å fokusere på. Å alltid skylde på rasisme når en mørkhudet person blir dårlig behandlet er rett og slett fordomsfullt, for da behandler man folk forskjellig nettopp på grunn av hudfargen.
|