Tråd: Hallovenn ...
Vis enkelt innlegg
Gammel 02-11-07, 12:55   #18
TBM
Passiv

Standard

Sv: Hallovenn ...

Jeg gikk julebukk da jeg var liten - men tradisjonen falt bort etterhvert. Min erfaring er vel at i dag er det veldig få som følger opp den. Kanskje er det slik at siden denne skikken falt bort så åpnet det seg rom for Halloween? Vi skal ikke "bare" legge dette på butikkene i Norge - de tilbyr det som markedet etterspør.

I dag er Halloween solgt inn hos ungene som en ny tradisjon - la oss heller hjelpe de til å få god skikk på den "nye" tradisjonen. Så som hva som er skikkelig oppførsel og hva som ikke er akseptert. Noen steder lager de Halloween-selskap for alle ungene på skolene, evt. kan man bruke denne kvelden som en anledning til klassefest. Lokalt her ble seks jenter intervjuet fordi de hadde laget en sang som de fremførte ved hvert hus de kom til - foreldrene hadde satt som krav til "å gå Halloween" at de skulle gjøre noe mer enn å bare si knask eller knep. Det synes jeg er en ganske flott markering fra voksne.

Datteren min gikk en runde i nabolaget onsdag kveld og syntes dette var en både spennende og artig opplevelse. Neste år har jeg tenkt å ta mer tak i dette og sørge for at det blir en ok kveld som byr på mer enn bare å gå på dørene etter gotteri.

Greit nok at ikke jeg har noe forhold til Halloween utover det året jeg bodde i USA, men jeg kan klare å innse at dette er i ferd med å bli en tradisjon for ungene mine. Og den tradisjonen vil jeg gjerne være med på å forme. Stoppe den er for sent.

(Hallo-venn derimot tror jeg blir litt for idyllisk pedagogisk HI... Beklager - den kan kanskje fungere for voksne - men ungene tror jeg vil ha Halloween.)

Svar med sitat