Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelp
Det er tragisk at de som ber om hjelp ikke får det. Det er jo ofte små ting som skal til og som er langt mindre kostbart for samfunnet enn om situasjonen blir helt fastlåst.
Jeg snakket for et års tid med en namsmannen i Trondheim. Han fortalte en del forferdelige historier (ikke noe som jeg kan identifisere. Jeg tok det da for gitt at de meldte fra til barnevernet. Det hadde de ikke gjort, men han var enig i at de burde kanskje ta det ansvaret.
Jeg synes det bør være lavere terskel og det er jo en rekke tiltak som foreslås fra tid til annet. For det første bør vold mot barn politianmeldes, og det bør kanskje være en tverrfaglig gruppe som gjør det.
Videre bør jo mistenkelige skader undersøkes. Uansett hvem du er så bør du ta imot et besøk om barnet har skader som kan være mistenkelige. Ikke noe problem om du ikke har noe å skjule.
Barnevernet bør styrkes, men deres rolle bør endres.
Videre tror jeg en bør begynne å se at biologi ikke er så viktig. La barn med vond bakgrunn få et permanent hjem og ikke et fosterhjem. Det biologiske prinsippet virker å føre til at det er foreldrene tvilen kommer til gode, det er jo feil. Tvilen bør komme barna til gode.
|