Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-06, 21:34   #18
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikkelige blundere og andre artige mathistorier

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg fant den! Min svigermors schlägermeny!
1) Skinke med poteter og saus.
Velg en fet sommerskinke og skjær den i skikkelig tykke skiver. Lag hvit saus ved å koke opp melken for så å røre inn mel slik at sausen blir temmelig tykk og ganske klumpete. Den gode bismaken av kokt/svidd melk gir retten særpreg. Salt sausen rikelig. Lag sausen i riktig god tid slik at den blir svidd i bunnen og snerkete på toppen. Kok potetene litt for lite, så de er knallharde i midten. Salat lages av finhakket kinakål, tomater og agurk med thousand island. Server!

2)Gryterett

Basis er tre pakker kjøttdeig og to pakker meksikansk gryte fra Toro. KJøttdeigen og gryteposene + vannet has samtidig oppi gryta slik at kjøttet blir kokt og ikke stekt. Deretter piffes retten opp med to bokser hermetisk champignon, to bokser mais og en boks tomater. Glem ikke å ha i "saften" fra boksene også. Nam-nam Gryten serveres med uncle Bens 5-minutters ris og en salat som beskrevet ovenfor.

3) Fiskepudding
Kjøp den billigste fiskepuddingen du finner i butikken (den som har ca 10% fisk) og skjær den i skiver. Stek skivene på høy varme i masse margarin slik at skivene er svidde utenpå og kalde inni. Server med posepotetmos, ketcup og brun saus laget ved hjelp av å svi melet til det er brunt, spedd med vann og smakt til med masse salt. Nam nam! Dette er så godt at tårene står i øynene på en!

5)Stek
Legg gjerne en litt frossen stek i ovnen og stek den på middels varme over natten i en stekepose, slik at den er mer kokt enn stekt og garantert helt grå tvers igjennom. Lag saus som ovenfor, dvs med å svartsvi mel, og spe med kraften som har dannet seg i stekeposen. Salt skikkelig godt og er du helt crazy har du i hvitløkspulver. Fløtegratinerte poteter lages med melk og pass på å ha osten på med en gang slik at den blir brunsvidd. Det må være så mye væske at potetene svømmer i melk. Her brukes gjerne i hjelkokte grønnsaker til, feks kokte gulrøtter i skiver og brokkoli og blomkål. Disse kokes i rikelig med vann i minst 20 minutter uten salt.

6) Kake, generelle tips
Vær knipen på gode råvarer, og ha ulik temperatur på alle ingredienser. Eggene piskes så all luft går ut av blandingen, mel siktes aldri i, slik at det alltid er klumper av mel, bruk bare margarin og for all del ikke smør, siden smør er så dyrt. Vær gjerne unøyaktig med blandingen og stek kakene for lenge slik at de blir skikkelig tørre. Hvis man er ekstra heldig er kakedeigen blitt såpass tung at kaken er rå og innsunken på midten. Dette skjules lett ved å dynge på mye glasur på midten.

7) Fiskegrateng:
Kok fisken og ha den i bunnen av en ildfast form. Pisk egg og ha i mel og salt, og hell over fisken. Ha over griljermel. Server med ihjelkokte grønnsaker (se 5) og litt harde poteter. Denne elegante måten å lage grateng på vil gi et resultat som smaker som melete eggerøre med fisk i. Skikkelig godt! Smeltet margarin gir en piff!

Jeg lover deg, dette er noe av det absolutt festligste, rasende hysterisk morsomme lesestoff jeg har hatt på lenge! Jeg ler så tårene triller og sambo lurer på hva i all verden det er som er så morsomt at jeg har Alice Cooper-øyne av all mascaraen som bare renner og renner (dritlekkert..)