Vis enkelt innlegg
Gammel 22-10-06, 17:36   #8
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Juleforberedelser

Jeg storkoser meg med juleforberedelser - har så vidt begynt med de første julegavene.

I løpet av november skal så mye som mulig av huset rundvaskes - det varierer litt fra år til år hvor mye jeg rekker. Det viktigste er at kjøkkenet og badet blir rundvasket. AT jeg tar rundvasken nå har ikke bare med jula og gjøre - en eller annen gang må det jo gjøres og november er en måned der vi stort sett er hjemme i helgene (avsluttet hyttesesongen). Da rekker jeg å få gjort unna litt. Jeg kjøper de fleste julegavene også i løpet av november (venter til nærmere jul med gaver til den nærmeste familien). Gavene til ungenes kalendere forberedes også i slutten av november

Desember forbinder jeg med kos, ikke stress

Til 1. des henger jeg opp julegardiner på kjøkkenet, henger opp adventsstjerne, adventskalenderene til ungene samt adventsstake. Mannens jobb er å sørge for at det er lys i ei furu i hagen

Ellers så brukes desemberkveldene til å pakke julegaver, skrive julekort, bake og handle mat og de siste julegavene. Listefrik som jeg er så lager jeg lister over det meste som skal fikses før jul

Jeg liker å bake så jeg kunne gjerne bakt masse til jul - kakene blir dessverre ikke spist så jeg prøver å begrense meg litt. Rundstykker må jeg ha masse av - ellers hører det med å bake pepperkaker med ungene. Noen småkaker til blir det også. Ja og så baker jeg lefser sammen med svigermor - hun står for deigen og jeg øver meg på å kjevle og steke

Det meste av mathandlingen gjør jeg unna i god tid - jeg hater overfylte butikker de siste kveldene før jul. Siste rest (melk o.l) kjøper jeg på butikken rett oppi gata på lille julaften

Små høydepunkter i dagene før jul er bla Luciafeiringen i barnehagen, julegrøten på skolen, å kjøpe juletre, å se julebarne-tv med ungene, å spise mandariner.....

Når det gjelder resten av julepyntingen så ordner jeg en del kvelden før lillejulaften (vanlig helgevask, setter fram lys og blomster osv). Juletreet pynter vi sammen på lillejulaften - deretter spiser vi risengrynsgrøt. Da får selvsagt nissen ei skål også

Å nå gleder jeg meg til jul