Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.
Irma: Det jeg savner litt, er tilbakemeldinger fra deg om hvordan maten smaker, om det er for lite/nok krydder i forhold til oppskrift etc.
Dersom vi ikke har følt noen behov for endringer i forhold til smak, så skriver jeg ikke noe ekstra når jeg legger inn oppskrift. Middager vi ikke har likt, legger jeg ikke inn oppskrift på. De gangene vi har endret på (eller tenker at vi senere må endre på) oppskriften, gjør jeg det i innledningen til oppskriften eller i selve oppskriften. Når det gjelder mer detaljer rundt matens smak, tror jeg nok ikke jeg kommer til å skrive så mye mer, for jeg har inntrykk av at smaken er veldig som baken. Dessuten er jeg ofte veldig skrivelei når jeg legger inn oppskriftene her, etter å ha sittet en god stund og skrevet ned oppskrifter.
Jeg har vært fraværende fra denne tråden en stund. Er sykmeldt og har mye annet å tenke på. Det betyr ikke at vi ikke har prøvd ut noe nytt i det hele tatt, oppdaterer med noen av de nyprøvde oppskriftene nå.
Jeg så at Iset hadde lagt ut en oppskrift på tacokrydder i en tråd her på FP. Vi fant ut at vi ville prøve ut krydderet. Vi halverte menden salt (opprinnelig var det 2 ts) og enda syntes vi det var mer enn nok salt. Vi kommer nok til å prøve ut hjemmelaget tacokjøttdeig flere ganger.
Hjemmelaget tacokrydder
1 ts salt
2 ts cumin
½ ts koriander
½ ts chilipulver
½ ts hvitløkspulver
1 ts paprikapulver
litt pepper
Bland krydderene sammen og tilsett i stekt kjøttdeig, spe med litt vann og kok inn.

Vi serverte tacokjøttdeigen med tortilla, salat og diverse grønnsaker, tacosaus, most avocado og rømme.

Ovnsbakte grønnsaker smakte veldig godt, vi kommer definitivt til å lage dette igjen. Vi serverte det ved siden av fisk og poteter hvis jeg husker riktig. Neste gang kommer vi nok til å halvere oljemengden, det ble litt mye olje.
Ovnsbakte rotgrønnsaker
ca 4 porsjoner
200 g kålrot
200 g gulrot
200 g sellerirot
200 g persillerot
4 sjalottløk
1 dl olivenolje
1 dl utblandet hønsebuljong
1 ss sitronsaft
1 ss rvet frisk ingefær
1 ss sukker
Del sjalottløken i to. De øvrige rotgrønnsakene skrelles og deles i grove staver. Bland alle grønnsakene sammen og legg dem i en ildfast form. Bland olivenolje, hønsekraft og sitronsaft. Bland inn revet ingefær. Hell væsken over grønnsakene. Dryss sukker over og bak i ovn på 180 grader til de er møre.

Denne retten fant jeg i et svensk matblad, mulig språket derfor er litt så som så. Har laget retten to ganger, og må nok prøve den flere ganger. Jeg har alltid tenkt at frukt og kjøtt ikke hører sammen, men etter å ha prøvd denne retten har jeg ombestemt meg. Det vi slet litt med første gang vi laget den var at potetene ikke var ferdig når det andre var ferdig. Vi helte derfor ut grønnsakene i en ovnssikker form. Det ble kjempegodt! Andre gangen vi laget retten stekte vi potetene i pose i 15 min før vi satte inn posen med grønnsakene i ovnen. Det ble et bedre resultat. Neste gang gjør vi nok dette, men griller grønnsakene litt avslutningsvis. Bildene nedenfor er fra første gang vi laget retten.
Saftig kylling med krydret frukt- og grønnsaksmiks
Tilberedelse: 15 minutter
I ovn: ca.30- 45 minutter
4 porsjoner
3 kyllingfileter (ca. 600 g)
1 ts olivenolje
1 ts salt
2 krm pepper
2 stekeposer
250 g sjalottløk
4 gulrøtter
4-5 poteter (200g)
1 eple
3 pærer
3 fiken
½ sitron
Marinade:
1 finhakket rød chili
2 pressede hvitløksfedd
3 ss hakket persille
1 ss rårørsukker eller vanlig sukker
1 ½ ss olivenolje
1 ts salt
2 krm pepper - Sett ovnen på 200 grader
- Pensle kyllingfiletene. Luk posen etter anvisning på pakken. Masser kyllingen med krydderene og oljen i posen.
- Legg posen på en kald stekeplate. Stikk 2-3 hull i posen nær lukningen slik at den ikke sprekker.
- Skrell løken. Skrell og skjær gulrøtter og potet i ca 2 cm store biter. Ta ut kjernen av eplet og del det i skiver. Ta ut kjernen og skjær pærene i grove biter. Del fiken og citron i båter.
- Bland alle ingredienser til marinaden.
- Legg løk, grønnsaker og frukt i den andre posen. Tilsett marinaden og bland. Lukk posen og legg den på stekeplaten ved siden av kyllingposen. Stikk 2-3 små hull i posen nær lukningen.
- Stek kylling og grønnsaker sammen i ovnen i ca. 30 minutter. Posen må ikke ha kontakt med ovnstak eller vegger.
- Åpne posene forsiktig, og ta vare på sausen hvis ønskelig.

Sist redigert av Irma : 11-11-07 kl 18:44.
|