Sv: Kan du førstehjelp?
Dette har jeg tenkt mye på. Jeg har akkurat vært på et slikt førstehjelpskurs i regi av livredningsforbundet. Dette var gratis på dagtid for mødre i permisjon, det var smekkfullt, minst 60 damer og like mange barn i et lite rom. Det skulle vel tyde på at førstehjelp er noe mange føler seg utrygg på.
Det er vanskelig syns jeg, det er jo så differenisert hvor mange ganger man skal trykke her og der og antall innblåsinger og forskjell i fremgangsmåte etter om barnet er ved bevisshet og ikke. :svett: Dessverre fikk vi ikke noe skriftlig med fra kurset, så det er jo litt begrenset hva man husker. Ammetåke hjelper jo heller ikke på.
Men tenke, tenke. I det tilfellet du skisserer lærte vi at vi skulle stå bak barnet, legge en arm rundt magen til barnet og "brette" det forover slik at hodet og ryggen peker skrått nedover mot bakken. Så slå med flat hånd mellom skulderbladene 5 ganger til gjenstanden kommer opp. Hvis dette ikke hjelper skulle man stå bak barnet, plassere knyttneven over navlen og trykke til. Dette kalt han noen tyskklingende, "Heimlich" grep eller noe slikt. Dette er slik jeg husker det, det er sikkert noen eksperter her inne som kan korrigere hvis jeg tar feil?
Hvordan gikk du frem?
|