Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-07, 12:50   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god tilbakemelding

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg tror det er viktig å huske at de gode tilbakemeldingene vi kan gi er viktig for andre menneskers selvfølelse. Jeg registrerer at flere legger inn svar her som er veldig i tråd med mine egne verdier. I skolen har man dessuten gode erfaringer med metoder hvor man ved å forsterke de positive tilbakemeldingene kan bidra til å dempe negativ adferdsel, slik at det blir mindre behov for å "kritisere" eller gi dårlig feedback.

Hvorfor er det da slik at fordi dette er en nettside så forbeholder folk seg til å gi ganske "dårlige tilbakemeldinger" ettersom de finner det for godt? Hvorfra kommer da vanen med å gi "røde prikker" når man er uenig med en annen persons meninger? Greit nok å markere seg hvis noen går over streken og henger ut en med-debattant, men hvorfor bruke dette når det er meningsforskjeller? Det blir jo det samme som om man IRL skulle gått omkring å gitt "rødt kort" til alle de som ikke er enige med en selv? Kan ikke helt se for meg hvordan man ville fungert på en arbeidsplass om man gikk rundt og delte ut like mange "røde kort" som "grønne oppmuntrings-tilbakemeldinger"...

Bekalger avsporingen til "røde prikker" - men en av de viktigste grunnene til at jeg avstår fra å bruke røde prikker (tror jeg har gitt en eller to?) er nettopp fordi de sender et signal som er så negativt. Har registrert at mange forklarer sin bruk ut fra sine egne kriterier - men jeg synes de får en slags "hakke-på-mentalitet" - som vi nok ikke ville ha drømt om å ha tillatt oss IRL...

I forhold til dette innlegget vil jeg understreke at jeg syns det er like viktig med negative tilbakemeldinger når jeg eller andre feiler som jeg syns det er med positive når noen gjør noe bra. Dersom jeg er uenig med noen så pleier jeg å si i fra og gjerne stå på mitt også. Det kan til og med falle et og annet negativt ord om motpartens meninger. Jeg syns også det er helt fair å få negative tilbakemeldinger fremfor at noen skjuler for meg at de syns jeg har gjort noe galt eller dumt, eller hvis noen er sterkt uenig med meg. Det blir alt for mye fortielse og undertrykt irritasjon i miljøer der det kun er sosialt akseptert med positive tilbakemeldinger. Man skal da ikke late som om ting er OK når de ikke er det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat