Vis enkelt innlegg
Gammel 20-11-07, 13:41   #16
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er man tolerant?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Ja, kan ein ikkje det då?
Eg tenker litt at tolerant som omgrep handlar meir om at ein som person tolererer og respekterer at andre er annleis enn ein sjølv, og at det ikkje handlar om kor vidt ein legg merke til at andre er annleis.

Vel, det er ikke bare å legge merke til at andre er anderledes hvis du sier de er dumme, uempatiske, snobbete eller harry. Da har man gjort to ting, man har lagt merke til noe og man har klassifisert det negativt.

Det som jeg legger i begrepet tolarant er at man ikke klassifiserer ting som man selv ikke liker (en subjetiv opplevelse) som det var en objektiv sannhet. Det vil si at man ikke overfører sine egne, subjektive preferanser over på andre. Ting som er objektivt negative synes jeg gjerne man kan mislike og samtidig kalle seg tolarant. Man kan feks godt være en tolerant person selv om man misliker familievold, og klassifiserer familivold som problematisk. Jeg synes ikke man er tolerant om man klassifiserer feks idrett som "drepende kjedelig" og ikke kan forstå at andre har glede av det og hinter til det i enehver tenkelig og utenkelig anledning. Det vil si: man må gjerne mene at man selv synes at idrett er drepende kjedelig (det synes jeg selv), men man må ikke forveksle det synspunktet (at man selv har en subjektiv oppfattelse av idrett), med at idrett er drepende kjedelig (en objektiv egenskap ved idretten).