Sv: Hva må man ha gjort før jul?
:noterer Scarlett på julekortlisten: 
Takk for tips! Nå har jeg fylt to sider. 
Altså, jeg er veldig opptatt av å ikke styre for mye med jula, så jeg prioriterer knallhardt hva som er viktig og ikke. Nå har jeg prioritert bort sølvpussen i tre år, og lurer på om den rett og slett må komme på (mannens) liste.
Ikke vasker jeg rundt (mamma har alltid mast om hvor meningsløst det er, etter at hun et år ble syk og ikke rakk det, og ikke et eneste av petimeterfruentimmerne i familien la merke til det. Og ja, de ville kommentert det om de så det: En av dem hadde for vane å gå gjennom pappas lommer i klærne i klesskapet: "PolyMamma, PolyMamma! Veit du ka?!?! Eg fant SKITNE lommatørkle i dressjakka til PolyPappa!!! "). Ikke stryker jeg (det gjør vaskehjelpen...).
Men vi skal jo bake de få tingene som "hører med" for at skal bli jul for oss. I fjor hadde vi en julevekstedsdag der vi lagde julepynt, og det var rasende festlig - mest fordi vi er så utrolig lite flinke til sånt. Vi endte med en 3-4 tilsynelatende dritings hellige-tre-konger-engler (en teologisk nyvinning) og et par kongler med mye lim og litt glitter på. Det var gøy, så det tror jeg vi gjentar.
Men jeg har en tendens til å tenke "vi skal bare handle mat og gaver og pynte og så blir det jul", men så baller det på seg med småting (adventslys som det typisk er utsolgt for dagen før første søndag i advent...), og så blir det stress og mas de siste dagene.
Det skal det ikke bli i år, derav lister.
Detaljert kalender er en god ide! Takk!
Og FlyLady!!! (men sikkert smart! )