Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-07, 17:18   #35
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Julen har ikke noe med religion å gjøre, julen var opprinnelig en hedensk solfest som ble gjort om til Jesus fødselsdag.

I Storbritannia har de blitt ekstremt PK på dette område. City Councils etc. bruker ikke "Christmas celebrations" men masse andre betegnelser som er mer nøytrale, prøver å huske hva de bruker i Birmingham der alle tradisjonelle julebetegnelser har blitt nøytrale ...

........men julesanger om Jesusbarnet, engler og hyrder på marken......det vil alle ha. Og det får alle i julestemning.

Min mening er at uansett hva man legger i julen så kommer man ikke bort fra at det kristne budskapet i julefeiringen er en vesentlig del av hvordan ALLE nordmenn feirer jul.
Selvfølgelig stå man fritt hvis man vil starte en aksjon som vil ha slutt på juleforestillinger, julegudstjenester, julesanger, engler osv....osv.....

Men den som gjør det mister da en del av sin kultur, som blant annet er skapt av de kristne tradisjoner man har her til lands.

Jeg referer gjerne til min kamerat som er aktivt med i human-etisk forbund. Han får ikke den riktige julestemningen før han får høre "O, helga natt", som faktisk omhandler Jesu lidelse og død, vel så mye som hans fødsel. Fordi den sangen er en del av hans varme juleminner.

Jeg for min del ser ikke for meg en jul uten disse , for meg, naturlige ingrediensene.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat