Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.
Disse kristne ingrediensene - veldig ofte er dette tradisjoner som kirken "overtok" og ila kristen mening, slik at de skulle få med seg folket, som allerede hadde sine tradisjoner som de var glad i. Så man kan like gjerne snu på flisa og spørre hvordan en personlig kristen kan ta del i så hedenske tradisjoner.
Du er kjapp til å konkludere. Det er veldig bastant å påstå at man ikke har noen god jul om man gjør sånn og sånn. Det får da være opp til hver enkelt hva som er en god jul for seg.
Nettopp. Og for de som ikke har noen religiøs overbevisning er det helt på sin plass å ta yulen tilbake - og gjøre den sin.
Takk for svar.
Jeg kan ikke svare for alle andre.
Men når jeg feirer jul så har vi besøk av både fjøsnissen (selv om jeg ikke tror på underjordiske) og Santa Claus i en salig blanding.
Vi synger like gjerne "På låven sitter nissen" som "Mitt hjerte alltid vanker".
Selv om vi ikke "drikker jol" (man har jo barn til stede), så eter vi så vi nesten sprekker, selv om det sikkert er ukristelig.....
For meg er det naturlig med en tur i kirken på julaften. Det er noe som setter god-følelsen igang i meg. Det er vår tradisjon å gjøre.
Jeg irriterer meg absolutt ikke over at noen helst vil feire noe som ligner norrøn hedensk jul. Men jeg reagerer på at man sier at jul er hedensk. Og bare det. For i Norge er julefeiringen også vel så mye en kristen tradisjon.
Sist redigert av Elias : 22-11-07 kl 20:29.
|