Vis enkelt innlegg
Gammel 25-11-07, 11:07   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steinerskolens pepperkakedeig - oppskrift noen?

Jeg har ikke den, men kan se om jeg kan skaffe den.
Enn så lenge kan jeg anbefale denne:

Oldemor Hildurs pepperkaker (Kan halveres, det er fremdeles rikelig!)
(250) 500 g lys sirup
(250) 500 g sukker
(2,5) 5 dl fløte
(75) 150 g smør
(1,5) 3 ts kanel
(1,5) 3 ts kardemomme
(1,5) 3 ts ingefær
(1,5) 3 ts nellik
(1/2) 1 ts pepper
(1/2)1 ts natron
(825) 1650 g hvetemel.


Sirup, sukker og fløte kokes opp i en kjele og avkjøles i en diger bolle.Smøret smeltes og has i blandingenRør deretter inn alt det tørre.

La deigen stå kjølig over natten.

Pepperkakene kan kjevles ganske tynne, og stekes på 150-175 C (se an ovnen din) i 10-15 minutter.

Deigen kan fryses.

Og, ja, dette er en oppskrift egentlig uten pepper, fordi det egentlig er en sirupsnipp-oppskrift. Men bare ha i en teskje pepper. Det gjør jeg. Hvis du skal bruke den til sirupsnipper skal den kjevles løvtynt, skjæres i ruter, på midten av ruteren festes en skåldet mandel og stekes i 10 minutter

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 22-12-08 kl 07:37.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat