Sv: Påll - hvor proft er det når legen har snusleppe
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Poenget er at i realiteten så er det sånn nå. Og om noen kommer inn på natta med et eller annet og legen har en snusleppe eller har stygg mascara eller er bustetet på håret så synes jeg personlig at man har et merkelig fokus på ting om man reagerer på det.
Egentlig er man vel heldig om man reagerer på det, for det betyr at man har sluppet å ha hatt særlig omgang med offentlig helsevesen på nattestid... I gangene utenfor akutten er det jo zombie-land til tider. Jeg har alltid vært imponert over leger og sykepleiere som finner muligheten til å flørte og ha sex på travle nattevakter, for makan til ulekker belysning, bekledning, sminke på skeive og lite flatterende rynker/poser/ringer finner man vel få andre steder! 
Selv synes jeg snus både lukter ille og distraherer meg, så jeg hadde reagert litt på å måtte snakke med en lege med snus innabords. Og ja, kanskje tenkt at vedkommende KUNNE ha vippet den ut før vi gikk til samtalerommet. Og satset vilt på at vedkommende ikke skulle oftalmoskopere meg eller noe annet nærgående. Men det er klart, en kjapp korridorkonsultasjon mellom slagene blir faktisk litt annet. Og jeg hadde ikke drømt om noen som helst sammenheng med faglig dyktighet.
Men jeg stusser litt på at mange reagerer så sterkt på tyggisbruk? Selv har jeg ofte pastiller eller tyggis (en halv liten en, ikke Hubba Bubba lissom) i munnen mens jeg har konsultasjoner. Særlig etter lunsj; kanskje jeg har spist salat med hvitløksdressing, hatt løkringer på brødskiven eller drukket kaffe. Men det er jo faktisk for å være hyggelig da - jeg går ut i fra at pasientene er like lite glad i dårlig ånde som jeg er? Er det bedre å lukte løk enn å ha en halv Extra i munnen? (Og jeg må tett innpå når jeg undersøker). Bør jeg heller slutte med det? (Og nei, ikke foreslå at jeg skal pusse tennene - det er det IKKE tid til. Har dere ikke lært NOE av Esmes innlegg?)