Vis enkelt innlegg
Gammel 24-10-06, 14:11   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formell og uformell

Jeg husker at vi brukte "fru" om en del damer da jeg var barn - men det var bare til damer som var såpass mye eldre enn min mor at hun sa "fru "om/til dem, tror jeg. Og jo, det var noen eldre kvinnelige lærere (og kontoransatte) som de andre lærerne sa "fru" til også. Klasseforstanderen min i første klasse på videregående kalte vi i klassen for "Gerd", men jeg hørte flere unge lærere referere til henne som "fru Trulsen".

Jeg tror ikke det ville falle meg inn å bruke det om noen som er på min egen alder (foreldre til barns venner, naboer og slikt). Hvis jeg skal referere litt formelt til noen, bruker jeg både fornavn og etternavn, men ikke "herr" eller "fru". Og jeg ville naturligvis brukt for- og etternavn, eller bare etternavn, om en forfatter jeg refererte til.