Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-07, 11:06   #78
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det der blir jo bare sirkelargumentasjon. Hadde det ikke vært kristendom så hadde vi ikke feiret førkristne høytider på grunn av at kristendommen har tatt dem over?

Jeg bekjenner meg ikke til noen som helst religion, verken førkristen eller "etterkristen". Jeg feirer jul med familie, god mat, omtanke og glede over at det går mot lysere tider.

Jeg har ikke stjerne i toppen av treet, men har tenkt til å kanskje ha en vinduet. En som er laget i India og har null og niks med kristendom å gjøre. Kristendommen har ikke enerett på stjerner. Jeg er klar over at den i julesamenheng bygger på et kristent symbol, for meg betyr den ingenting annet enn en fin fasong og lys i mørket.

Samfunnet har endret seg, og den førkristne troen ville ha forsvunnet uansett. Ingen ved sine fulle fem ville i dag trodd at det var Tor med hammern som lagde lynet.

Jeg feirer heller ikke kristen jul. Men jeg innser at grunnen til at jeg - som ikke er kristen - har fri, og anledning til å feire jul - i vår tid - er kristendommen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat