Tråd: Terra
Vis enkelt innlegg
Gammel 28-11-07, 12:57   #10
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Terra

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg har sett nyhetene på formiddagen i dag, og nå har saken "løst seg" selv.

Terra Securities er slått konkurs, og kommunene må forhandle mot citibank. De har sagt at de må selge umiddelbart, og kommunene har derfor tapt 350 av de 450 investerte millionene. Jeg ville ansett en kommune som en profesjonell aktør og ville derfor kunnet finne på å selge/markedsføre komplekse produkter til dem. I dette tilfellet viste dette seg å være helt feil.

Jeg synes personlig at det er litt rart at kommunene ikke har skjønt at risikoen var større.

Jeg er ikke enig i at kommuner nødvendigvis er profesjonelle investorer. Det er ikke investeringer som er deres virksomhet. Det er vel det som betegner en profesjonell investor.

Hentet fra Finansnæringens Hovedorganisasjon, om hvorvidt en kunde har krav på investorbeskyttelse:

Sitat:

Før foretaket kan tilby sine tjenester må det foreta en såkalt egnethet– eller hensiktsmessighetstest av hvorvidt den etterspurte investeringstjenesten eller produktet er egnet eller hensiktsmessig for kunden. Dette gjøres ved å innhente opplysninger om kundens kunnskap om og erfaring med verdipapirmarkedet. Foretaket avgjør på dette grunnlag hvor mye informasjon om produktene som kundene trenger og hvilke tjenester som kunden skal tilbys.

Som profesjonell investor nevnes bl a banker og verdipapirfond. Det er stor forskjell på slike foretak og kommuner.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat