Sv: Mor vs. far
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Dette stemmer vel ikkje heilt? Opp gjennom tidene har det vore fleire samfunn der mannen har vore heime i landsbyen med borna medan kvinna har vore ute på jakt.
Det tviler jeg på. Menn har mer muskler, de har større lunger og større hjerte og ammer ikke. Jeg tror nok at i de kulturene hvor større jaktekspedisjoner er en del av kulturen er det hovedsaklig menn som jakter.
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Jeg nekter å tro at det å gi god omsorg for barn er genetisk betinget.
Det er ikke jeg overbevist om, jeg er selvfølgelig helt enig i at den enkelte person sine omsorgsegenskaper ikke kan "bevises" på denne måten, men at det kan være kjønnsforskjeller tror jeg helt sikkert. Det trenger ikke heller å ha noe med mannen å gjøre, så vidt jeg husker viser forskning at spedbarn foretrekker kvinnestemmer (det vil si de foretrekker egentlig lyse stemmer, og det er flest kvinner som har det). Jeg mener også at forskning har vist at kvinner husker ansikter bedre enn menn, og de lettere tolker ansiktsuttrykk. Jeg er ikke inne på det nyeste på forskning, men jeg tror at trenden nå definitivt svinger mot biologiske forskjeller (jeg tror genmaipulering og kloning har satt fokus dit). Jeg har faktisk nå lest at det finnes biologiske forskjeller mellom "rasene" (og det er ikke mange år siden at bare det å omtale folk med forskjellige hudfarger som forskjellige raser var helt utenkelig. Det var slik som bare rasister gjorde). Hovedpoenget i den artikkelen jeg leste var at ved organtransplantasjon ville det være en fordel for noen av afro-amerikansk bakgrunn å få hjerte fra en donor med afro-amerikansk bakgrunn.
Personlig bryr jeg meg ikke så mye om de forskjellene jeg observerer feks mellom meg og mannen er genetiske, kulturelle eller personlighetsmessige. Rent praktisk spiller det ingen rolle. Og hvis noen sier at forskjellen er at genetiske forskjeller er "skrevet i stein", har jeg bare en kommentar: Darwin. Genetiske og biologiske forskjeller er aldeles ikke umulige å endre.
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
"Holde seg til inngrodde tånegler" gir omtrent den samme effekten tenker jeg.