Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-07, 19:41   #4
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Norsk skole i krise?

Denne teksten leste jeg også og nikket for harde livet. Dette er en sak jeg og min mor har diskutert lenge. Hun har jobbet i skolen i mange mange år og er helt paff. Hva er det som har skjedd? Reformer på reformer. Hvorfor skal vi stadig rive ned det gjeldene systemet istede for å bygge på det vi allerede har? Hvorfor er ikke disse reformene laget av folk med erfaring og faktisk pedagogisk kompetanse?

Finnene som skårer høyt i kampen om gode skoler har ikke skiftet reform på absurd mange år. Har hørt ett litt morsomt sitat ang dette " Våre skole er så god pga. at vi ikke har råd som dere ( les: oss) til å skifte reform hele tiden". .. Det å skifte reform på reform er visst det eneste vi normenn gjør for å bedre skolen. Man kan da ikke starte på A hver gang man snubler litt i Q`en.

Lærerene blir presset til merarbeid som frarøver dem tid og energi til å gjennomføre det de faktisk skal med elevene.

Personlig synes jeg at det viktigste en barneskolelærer gjør er å virkelig se elevene, gi dem ett trygt og sunt klassemiljø slik at den enkelte elev får muligheten til å utvikle ett sterkt selvbilde, en god selvtilitt og få sosial kompetanse. Personligheter formes og man burde hige etter ett miljø som er gunstig for de små spirene. Individet er så ufattelig essensielt i fellesskapet! Uten en trygg lærer og ett solid skolesystem som produserer og støtter opp om disse, blir de små spirenes verden desto vanskeligere å vokse i. Lærelyst er selvfølgelig også viktig! men selve fagkunskapen faller lenger bak i rekken mener jeg ( igjen , i barneskolen). Misforstå meg rett, det er selvfølgelig viktig å lære sin abc, men jeg synes at prosessen og rammene rundt faget er det essensielle.

Skjønner godt at lærere er slitene. Skjønner godt at elever er lei. Gikk selv på videregående for ikke så altfor mange år siden, og vet litt om den bagasjen så altfor mange elever tropper opp med etter grunnskolen. Så altfor mange som forteller om uengasjerte lærere som ikke er i stand til å lære klassen pensum, ikke ork/krefter til å ta kontrollen, ei heller se de som sliter, blir mobbet eller spurter i vei mot den velkjente veggen...De er så altfor mange!

Lærere i alle trinn er kneblet av statens stormannsgalskap og de stakkars elevene blir vanskeligere å håndtere hvor eldre de blir. Ungdom med slett kompetanse stormer inn på universiteter,høgskoler (og lærerhøgskoler) :venter spent på fortsettelsen:..er det bare meg eller minner dette om prototypen av en ondsirkel?

Oi Dette blr vel litt vel langt.. Vet dette ser svært idealistisk ut, jeg har overdimensjonert mine synspunkter en smule () , og skjønner at å gjennomføre noe som vil være perfekt i mitt hodet er praktisk umulig i dag... men jeg har tro på babysteps for å ta den norske skolen med storm, ikke en hersens ny reform !!

Sitat:

Kjære utdanningsminister, kjære skolepolitikere: Kan dere være så snille og sette dere inn i arbeidssituasjonen til lærerne på videregående skole før dere overhodet kommer med mer kritikk av skolen eller foretar flere kutt, og kan dere for én gangs skylde spørre lærerne som tross alt har jobbet med elever i mange år, og som vet hva som gjør en skole god: Hva mener egentlig dere?

Skriveleifer er mange og forkastelige, men en er da ett resultat av det norske skolevesen.

NB: Vet godt at det ikke står sååå ille til med hele røkla, men utviklingen og nåtidens tilstand er skremmende!

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat