Vis enkelt innlegg
Gammel 19-12-07, 01:48   #2
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Jeg er oppvokst med en far som drakk seg fra sans og samling hver julaften.

Jeg ble som barn veldig nervøs hver gang jeg så andre voksne drikke alkohol. Jeg kunne ikke vite at de drakk med måte. Jeg hadde kun erfaring fra min fars alkoholvaner og de overførte jeg til situasjoner der andre voksne drakk. Dvs at jeg trodde alle voksne ble veldig fulle og gale når de drakk.

Etter jeg ble litt eldre så lærte jeg meg at alkohol ikke nødvendigvis er noe negativt og at man kan nyte noen glass vin uten at det blir et helvete. Men jeg var fryktelig nervøs og hadde mange følere ute.

Jeg drikker selv aldri alkohol til middagen på julaften,men jeg har ikke noe i mot at de vi feirer jul med nyter øl/vin til maten selv om mine unger er tilstede. De drikker aldri mer enn et glass eller to til maten uansett. Neste år feirer vi jul hjemme og da serveres det ikke alkohol.

Hadde jeg skulle hatt et barn av rusmisbrukere til middag hadde jeg stått over alkoholen den kvelden. Tryggheten til barnet er viktigere enn tradisjonen til de voksne.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat