Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?
Ja, dette er storm i vannglass og burde ikke fått medieoppmerksomhet. Bøkene har jo vært på markedet i flere år og blitt laget film av. Tusenvis av barn og unge har lest dem og likt dem. Hva tror egentlig de hysteriske mødrene at de kan oppnå med et slikt utspill annet enn å gjøre leserne mer nysgjerrige?
Jeg tror alle mennesker - voksne, barn og unge - setter pris på å lese ærlige og troverdige bøker som utfordrer og vekker tanker. Når man skriver en bok med det miljøet og den handlingen som skildres i bøkene om Pitbull-Terje, så er det helt naturlig at språket er tidvis grovt, og jeg vil si det er ganske viktig for å få fortalt historien på en troverdig måte.
Jeg vil også si at jeg syns den aldersgruppen som bøkene er myntet på (11 - 15 ?) bør tåle å se "Jævla barnevernsfitte" på trykk uten å verken bli sjokkert eller få varige mén. Det at disse mødrene ikke liker banneord kan da ikke styre hvilken ungdomslitteratur biblioteket skal ta inn. Det som latterliggjør dem er jo at de ønsker at biblioteket skal kvalitetssikre barne- og ungdomslitteraturen for å unngå bøker som Pitbull-Terje. Dette er jo tross alt kritikerroste bøker som har høy litterær kvalitet til å være i sjangeren 'ungdomsbok'. Snakk om å være fullstendig bak mål. 
|