Sv: Julemiddag og alkohol
Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.
Jeg kjenner at det knyter seg i magen og jeg blir uvel og nedfor når jeg feirer jul hos svigers som til og med er avholds. Og det fordi det står flasker med vørterøl fremme på bordet. Jeg vet at det ikke er noe gale med det, men den brune væsken i glasset, lyden som kommer når de åpner flasken, og selve flasken på bordet setter i gang fysiske og psykiske reaksjoner i meg. Selv om jeg vet bedre.
Jeg skjønner godt hva du mener. Og det er denne følelsen vi vil skåne den lille gutten fra, han er forresten 6. Samtidig som vi vet at en dag må også han skape seg et forhold til alkohol som er til å leve med, uansett bakgrunn.
Når det gjelder "look alike-øl" eller andre alkoholfrie drikker med stil over, så må jeg si at noe av det mest kvalmende jeg vet om er når et vennepar av oss inviterer oss til selskap sammen med andre gode venner.
De er totalavholdsfolk og bannlyser all bruk av alkohol. Det er greit nok. Ingenting galt i det.
Men det som blir galt er når vi blir møtt med en velkomstdrink (alkoholfri), og vi må skåle og det er skikkelig gjennomført "style" over det hele. Altså: Alle skikkene for en fest, og et tydelig signal om at de liker den stilen der, men uten alkohol.
Er det ikke mer ærlig med litt måtehold med ekte vare i slike sammenhenger?
Eller aller helst at de legger vekk jåleriet?
|