Sv: Om julegavenes innhold
Jeg syns det er helt strålende å både gi og få praktiske julegaver. Noe av det beste jeg kunne få til jul som barn var nettopp en ny saccosekk til rommet mitt, sovepose, sportsutstyr osv. Jeg syns faktisk det er noe av poenget med jul og bursdager – at barnet kan lære seg å vente på å få de litt store tingene til det er jul eller bursdag, dersom det er praktisk mulig.
Jeg kjøper en kombinasjon til mine nieser og nevøer, og to av dem ønsker seg faktisk Devold- superundertøy til jul ”fordi det er det beste”. Jeg har kjøpt rosa prinsesselue til minsteniesen på fire år, som hun kommer til å elske. Og den beste gaven jeg har gitt en av de andre niesene mine var en rosa badedrakt med glittermotiv. Jeg tror jenta hadde bodd i den hvis det hadde vært praktisk mulig. Så det er ikke gitt at praktiske gaver ikke nødvendigvis er noe man blir glad for.
Nå har jeg to stk. nieser som har klær, klær og klær øverst på sine ønskelister. Praktisk for tante, praktisk for dem. 
Jeg syns det er mye bedre å bruke penger på noe barna faktisk trenger, så kan de eventuelt få litt stash ved siden av, enn at man skal bruke penger på ”ræl”. At man selvfølgelig kan kjøpe gode, solide leker, som holder lenge og som barna har stor glede av er selvfølgelig også noe jeg har sansen for.
Jeg blir forresten superglad for ny sautépanne til jul. Eller et par nye støvletter jeg sikler på. Og det må gjerne være mannen som gir dem til meg. 
|