Sv: Om julegavenes innhold
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Jeg tror ikke det nødvendigvis er de som gir barnet tripp-trapp-stol eller bilstol i julegave er de som kjøper den største gavehaugen til barna sine. Mitt inntrykk er at årsaken til at mange barn må pakke opp digre gavehauger er at de får mange gaver fra andre enn foreldrene. Jeg har aldri hørt om noen som pakker inn en masse praktiske gaver for å få størst mulig gavehaug, Derimot vet jeg om barn som får digre hauger med plastleker de kan putte inn på et allerede overfylt rom.
Jeg syns også du angriper overforbruksproblemet fra en annerledes vinkel ved å påpeke at det er de nyttige gavene som skaper overforbruk. Jeg har aldri sett noen som har påpekt at dette er et stort problem blant småbarnsforeldre. Interessant.
Poenget mitt er at man skaper overforbruk fordi man pisker opp forventningene til julen. Hvis barna er vant med et gaveberg av dimensjoner, ja så fortsetter jo foreldrene med det. Og det ER ikke hvert år at barna trenger tripp-trapp-stoler, bilstoler eller nye vinterdresser. Så da må man kompensere med noe annet.
|