Vis enkelt innlegg
Gammel 22-12-07, 11:44   #23
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det å betale barn for gode karakterer?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jo, det kan og skal man. Alle vet jo at "ytre motivasjon" er langt mindre viktig enn den "indre motivasjonen" - og du som skal være lærer må jo alltid benytte deg av å få fram denne indre motivasjonen hos elevene dine for at de skal kunne lære. (Slike pedagogiske teorier må dere da ha vært innom på lærerutdanningen?)

Foreldre må også bidra til å styrke den indre motivasjonen - men siden barn også skal lære seg å forvalte penger er det foreldrenes oppgave å gi de lommepenger - og kanskje også en "bonus" for godt utført arbeid hjemme eller på skolen! Jeg ser ingen motsetninger i at man både gir ytre og indre motivasjon.

Historien om jenta som spurte "hva får jeg for det" når hun selv sølte utover saft, har ikke lært hva som er riktig oppførsel i en slik sammenheng. Jeg kan love deg at jeg aldri kunne ha sagt noe slik - selv om jeg altså jobbet i butikk for mine egne lommepenger fra jeg var 12 og fikk "bonus" for gode/greie karakterer i ungdomsskolen og på videregående.

Forskjellen mellom å stå i en butikk og få lønn for jobben man gjør er at man står i butikken og gjør en jobb for ANDRE. Læring er noe man gjør for egen del.

Ja, jeg kan masse om indre motivasjon og derfor stiller jeg spørsmålet. Jeg mener det er viktigere å styrke den indre motivasjonen enn den ytre. Alle forstår at lønn er når du har gjort en jobb for andre, men skal vi ha betalt for å gjøre noe som er en innsats for vår framtid?

Kan godt være jeg kunne ha betalt mine barn for gode karakterer, men jeg vil heller at de skal finne glede i å lære og der vil jeg heller støtte dem.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat