Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort
Jeg er kanskje noe så sært som en hyklersk abortforkjemper. Jeg er nemlig for fri abort, vel å merke før forsteret når en viss størrelse. 12 uker er i meste laget føler jeg, med mindre det er påvist store misdannelser på fosteret, men DET er en annen diskusjon. Grunnene til dette er blant annet kvinners rett til å bestemme over egen kropp og liv, og at jeg ikke ser den prinsipielle forskjellen mellom et befruktet egg og veldig ungt embryo, og mener det kan forsvares å fjerne et lite embryo på samme måte som man benytter spiral og annen prevensjon.
MEN jeg ville aldri valgt det for meg selv. Nå har jeg aldri vært i nærheten av en slik problemstilling. (Jeg har brukt dagen derpå angre-pille de få gangene annen prevensjon(eller hjernen) har sviktet) Jeg tror at hvis jeg hadde foretatt en svangerskapsavbrudd i f.eks. uke 11 så hadde det blitt svært vanskelig å komme over dette, og jeg måtte hatt en svært god grunn overfor meg selv. Siden jeg har god økonomi og nært forhold til familie så skulle jeg taklet et ikke-planlagt svangerskap med eventuell eneomsorg for et barn på strak arm, så jeg ser ikke umiddelbart hva denne grunnen skulle ha vært.