Sv: Gulv på barnerom
Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.
Jo, det kan kanskje la seg gjøre. Om det ikke blir svindyrt. Og så er jeg litt skeptisk til varmekabler på barnerom. (Stråling)
Vannbårende varme. Lun fin varme.
Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.
Oljet tregulv er lunere enn parkett.
Vi har oljet tregulv(mørkt) på barnerommene, nydelig å gå på, aldri kaldt.
Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.
Hos oss er det også gulvkaldt. Vi har lagt parkett, og kjøpt leketepper i ull. Det er lunt og godt for barna å leke på.
Varme ville jeg ikke ha lagt i gulvet på barnerommene. Det er vel ikke anbefalt å ha i oppholdsrom (med mindre det er vannbåren varme?)
Det har jeg aldri hørt før, hverken av rørleggeren i huset her eller av elektrikerne vi kjenner og bruker/jobber med.
Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.
Vi ble ikke anbefalt det da vi bygget hus (7 år siden). Nå husker jeg selvsagt ikke alt hva som ble sagt, men en ting jeg husker ble sagt er at "varmt" golv fører til økt luftsirkulasjon i rommet og vil virvle opp mer støv.
Økt luftsirkulasjon er positivt for innemiljøet, og er det vi etterstreber med lufteluker, ventilasjonsanlegg og resirkulasjonsanlegg.
Et lite teppe eller en rye vil samle opp mye av støvet som virvler opp.
Det er ofte støv fra oss - bla fra klærne våre som virvler rundt.
Ulltøy bla avgir mye fiber/støv.
Når det gjelder tepper er det skjedd mye de siste ti årene og tepper i dag er lettere å holde rene enn de var.
I tillegg har vi støvsugere som gjør en mye bedre jobb, så tepper er absolutt et alternativ.