Sv: Kalori og fett-tett mat ?
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Avocado? - liker ikke ..som det meste annet
Kan du ha litt rapsolje, valnøttolje el i det lille han spiser? prøver å lure fett i maten hans, men han merker så og si alt og protesterer, men dersom jeg f.eks baker noe er det lettere.
Eggesalat med majones? Mulig, vet ikke om hva vil godkjenne majones nok til å våge å smake, men det er en god ide !
Liker han smoothies? nei ikke det han har smakt så langt.Han får hetta om han finner en klump, og han tåler heller ikke endel frukt og ikke melk av noe slag.
Men jeg kan jo prøve med banan og jodbær og egg...han liker og tåler jo det, tror jeg må finne en god olje på helsekosten til han også i morgen. Soyadrikk med jordbær smaker jo litt yoghurtaktig og det er han veldig glad i.
I smoothies kan man lure inn mye godt han ikke kan kjenne mellom bær, banananer og yoghurt. Bruk den litt solide yoghurten med ekstra bær, ha i eggeplommer, cocosa, omega 3 (udos choice el. ) sesamfrø, havregryn, osv.
Uff, det høres ikke greit ut, men fargesterk mat med noe sødme og mulighet til å pelle og plukke før, under og etter måltidene kan være en løsning?
Mulig, men han kan ikke få noe særlig mat på tallerknen, da kan vi likegodt droppe hele måltidet, han minster helt piffen. En av de største utfordringene er å få han til å i det heletatt smake på maten. Det eneste han spiser uten å blunke er tørre kaker og loff såfremt han er forsikret av en voksen han er trygg på at han tåler den.