Sv: Er det uhøflig å rydde når man har besøk?
Jeg er også av dem som føler det svært utrivelig når folk begynner å rydde rundt meg. Tar det som et tegn på at nå vil de ha meg ut, eller helst at jeg burde gått for en halvtime siden. Og det blir bare enda verre når de slenger ut at "du må baaaare bli sittende, jeg skal bare få vekk dette her...". Da føler jeg at ikke bare burde jeg ha gått for lengst, men jeg burde egentlig også ha hjulpet til. Dette er spesielt når man ikke selv har foreslått å hjelpe. Helt ut av det blå blir man minnet om at man kunne jo ha tilbudt seg å hjelpe, men nei, for all, del, sitt og kos deg du, jeg kan ta all dritten, jeg....
Ett unntak finnes, og det er for litt mer langvarige besøk hvor det først er middag og senere kaffe. Da er det helt naturlig å rydde av middagsbordet, og som gjest hjelper jeg til hvis jeg kan, og jeg forventer at mine gjester også hjelper til.
Men "fløffing" av sofaputer - det er på linje med at folk går og tar på pysjen. Da bør du helst pelle deg ut snarest.
Jeg syns også at rydding av barnas leker er uhøflig. Det kan da ikke haste sånn? Kan man ikke sitte og prate sammen når man har besøk, må man på død og liv polere glassbordet akkurat da?
Jeg har noen venner som er hysteriske ryddere, og det føles slitsomt å være hos dem. Noen av dem er også ville etter å rette på duker og slikt, og det føles unektelig som om man er i veien når de kommer og flytter mobiltelefonen min vekk fra bordet og bort i hylla, eller plukker ungenes leker og tegnesaker vekk for femte gang.
Rydde kan man da gjøre når gjestene har gått?
|