Sv: Eldreomsorgen i Norge - Advarsel! Langt
Det er noen ganger jeg nesten er litt flau over selv å jobbe innen eldreomsorgen.
Jeg jobber både på en boenhet for alders demente og i hj.spl.
Når det gjelder demente er det dessverre slik at det ofte må skje noe med personen ( som fall, brudd ol) før de blir fanget opp av hjelpeapparatet. Dessverre, men sant :erfart:
Dette er en pasientgruppe som skjuler sin sykdom godt før den går for langt og som ofte ikke har innsikt i sin egen situasjon. Ergo man må bli syk/skadet før noen fanger en opp og oppdager hvordan det ligger an.
Ingen kan påtvinges hjelp, selv ikke de demente. Da må det i såfall erklæres fra lege at de er uten samtykkekompetanse
De som har ektefeller og er mannen frisk og kona syk, ser man at kvinnen kommer fortere inn i hjelpeapparatet enn om det hadde vært omvendt. Min egen lille teori på dette er at kvinnene lider av flink pike-syndrom og skal klare seg selv. Mens mannen er den som oftest ser sin begrensning og tar kontakt når de føler de ikke mestrer hverdagen og sin syke kone selv lenger.
Når det gjelder vedtaket på hj.spl til det andre tilfellet har dere mulighet til å klage på dette. Har dere behov for mer hjelp enn tildelt er det ingen grunn til ikke å klage.
Som ansatt i hj.spl ser jeg jo også at mange pårørende og pas. selv ønsker mer hjelp enn det som er nødvendig. klart det er godt å få hjelp til alt, men gud hvor fort pas da blir reelt pleietrengende.
Når det gjelder betaling er jeg enig i at det er relativt dyrt å bo på sykehjem, men det er slik at har man høy pensjon betaler man mye. er det ikke 75 % av inntekt tro? Og 85% av renteinntekter på formue?
Det er trist å lese at dere ikke er fornøyd, men det er mye bra innen eldreomsorgen også.
|