Opprinnelig lagt inn av Pio, her.
Når det gjelder matematikk i barnehagen, så forsstår jeg det som lek med feks tall, begreper, mengder, klassifisering, hva hører til hva osv.
Egentlig er dette aktiviteter som allerede er på plass i mange barnehager, men som pga den nye rammeplanen skal dokumenteres som eget fagområde, og det stilles krav til at man har en plan for gjennomføring av aktiviteter relatert til temaet.
Må forøvrig legge til at jeg synes det som ellers skiller den nye rammeplanen fra den gamle er at det er lagt større vekt på læring som allerede nevnt her, og at setninger som tidligere inneholdt ord som bør/ ha mulighet til/legge til rette for, er erstattet med setninger som sier at barnehagen skal og må.
Slik jeg ser det gjør denne ordlyden at man stiller et felles krav til barnehagenes innhold på en helt helt annen måte en tidligere, der det var lagt opp til at hver enkelt fant sine former å jobbe på, bare man var innom de temaene og områdene som rammeplanen inneholder.
Den nye rammeplanen sier noe om hvordan vi skal gjøre ting, i motsetning til den andre som i beste fall kom med tips og anbefalinger.
Det blir jo helt sikkert lek dette her. Leke med former (trekanter, firkanter, sirkler) Bli kjent med begrepene. Telle og gruppere.... osv.
For de fleste barna tror jeg dette er bra. Ser selv at min datter var veldig klar for bokstavene i 3-4 års alderen. Hun er 6 år nå og kan lese. Men det er takket være meg. Barnehagen mente at skolen var så god på den slags så de brydde seg ikke om den slags. Det syns jeg er feil innstilling. Samtidig viktig å la umotiverte få slippe. Viktig at barn som er faglig svake skal få oppleve nederlag allerede før de begynner på skolen.
I Spania går barna i barnehage til de fyller 4 år. Da er det førskole. Nivået på skolebarna i spansk skole er langt høyere enn her. Om det er bra eller dårlig vet jeg ikke for det er en veldig streng skole, sier de som vet noe om dette.
(har hørt dette fra en venninne som bor dere nede med sine barn)
|