Tråd: Lasagne
Vis enkelt innlegg
Gammel 30-10-06, 19:24   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne

Min lasagne:

Jeg får alltid mye skryt av denne, også er den veldig lett å lage.

Ca. 4 personer

Jeg kjøper ferdig forkokte pastaplater (gjerne fullkorn).

Tomatsaus:
0,5 kg karbonade deig
1 løk
1 fedd hvitløk
1/2 glass tomatpurè
3-4 dl. vann med en oppløst buljongterning (eller kjøttsuppeterning - det gir god smak)
1 ss. hvetemel
Salt, pepper, oregano, basillikum
Olje/smør til steking

Løken finhakkes og brunes i fettet. Karbonadedeigen has i og brunes. Deretter strøs melet over og jevnes ut med buljong til passe tykk saus. Ha i krydder og tomatpurè og småkok i 15 -20 minutter. Spe med vann eller resten av buljongen hvis den tykner for mye.

Ostesaus: (er litt usikker på målene her, men sånn ca.)
4 ss. smør
6.ss. mel
ca. 5-7 dl melk
150 g. ost (norvegia feks.)

smør smeltes i en kjele og melet røres ut i smøret, spe med melken til passe tykk saus. Kok opp og ha i osten. Kok i ca. 10 minutter.

Legg tomatsaus, hvit saus og pastaplater lagvis i en ildfast form. Jeg bruker aldri mer enn ni pastaplater, og da blir det tre lag. Mer pasta enn det syns jeg ikke er godt, men det er jo en smaksak. Stekes i 45 minutter. Når det er 15 min. igjen av steketiden strøs revet ost over for gratinering.

Serveres med salat og baguetter eller rundstykker.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat